SEO techniczne. Główne założenia i techniki

Pozycjonowanie stron internetowych kojarzymy najczęściej ze zdobywaniem możliwie wielu wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do naszej strony internetowej. Równie duże znaczenie dla pozycjonowania ma jednak także optymalizacja wewnętrzna naszej strony. Optymalizacja wewnętrzna to jednak nie tylko rozwijanie treści i odpowiedni dobór struktury strony wraz z dobrym układem tagów i kategorii. Istotne jest także tzw. SEO techniczne, mające na celu poprawę elementów technicznych strony w ten sposób, by optymalizacja wpływała na pozycję strony w wyszukiwarkach.

Czym jest SEO techniczne?

Główne cele SEO technicznego to zwiększenie szybkości wczytywania się strony internetowej oraz zwiększenie jej dostępności dla robotów internetowych. Pierwszy element to ważny czynnik rankingowy: znaczenie dla pozycjonowania ma obecnie zwłaszcza szybkość wczytywania się strony na telefonach komórkowych i innych urządzeniach mobilnych. Drugi element pozwala na szybką i skuteczną indeksację podstron. SEO techniczne nie tylko wpływa na pozycję strony w Google, ale także pozwala na poprawę user experience, a więc wrażenia, które odnosi korzystający z naszej strony internetowej ludzki użytkownik.

Wybrane techniki optymalizacyjne

e-commerce pngSzczególnie częstym problemem technicznym, z którym borykają się strony internetowe jest negatywnie oceniane przez algorytmy wyszukiwarek duplikowanie treści. Jej przyczyną może być kopiowanie wersji roboczych podstron, nadużywanie tagów, a także pobieranie treści z generatorów lub przepisywanie nieunikalnych opisów produktów. Błędy techniczne związane z SEO to przede wszystkim generowane przez szablony zbędne adresy URL. SEO techniczne polega więc tu przede wszystkim na optymalizacji lub zmianie stosowanego szablonu.

Przyspieszenie prędkości strony (szczególnie na urządzeniach mobilnych) jest wysoko “punktowane” przez Google. SEO techniczne obejmuje w tym przypadku np. zastosowanie wtyczek do cache’owania, optymalizację wielkości grafik oraz poprawę parametrów hostingu. Często potrzebna będzie także wymiana szablonu strony na działający szybciej oraz opracowanie nowej wersji mobilnej lub responsywnej witryny.

Dostępność, indeksowalność i tzw. crawlowalność strony internetowej wiąże się przede wszystkim z poprawą struktury linków wewnętrznych. Istnieją jednak także prostsze, choć często zaniedbywane rozwiązania: dbałość o częste aktualizowanie mapy strony oraz odpowiednie opracowanie pliku robots.txt. Warto operować także znacznikami dofollow i nofollow: pozwala to ta operowanie “mocą” linków zewnętrznych, która płynie do podstron. Za ich pomocą kierować możemy ją do tych podstron, na których wysokiej pozycji rzeczywiście nam zależy, pomijając elementy techniczne, informacyjne i robocze strony.

Do innych ważnych elementów SEO technicznego należą np.:

  • prawidłowa konfiguracja certyfikatów SSL
  • przyjazne nie tylko dla użytkowników, ale także dla robotów indeksujących adresy URL/li>
  • eliminacja błędów 404/li>
  • eliminacja zbędnych przekierowań/li>
  • wprowadzenie znaczników treści schema/li>
  • optymalizacja nawigacji, np. poprzez wprowadzenie breadcrumbs (okruszków)/li>
  • zastosowanie standardu AMP/li>