Skuteczne blogowanie – 6 kroków, które należy wykonać, by zadbać o SEO i cieszyć się większym ruchem na blogu

Powszechny dostęp do sieci oraz wszechobecność komputerów i urządzeń mobilnych sprawiły, że blogowanie stało się dzisiaj łatwe, jak nigdy wcześniej, zwłaszcza że dziś bloga można stworzyć w kilka chwil, używając chociażby jednego z łatwych wizualnych kreatorów, z których mogą korzystać osoby nieznające się na kodowaniu. Blogi – zarówno te indywidualne, jak i formowe – prowadzi się dziś w jednym celu – mają one przyciągnąć ruch, a co za tym idzie, także popularność i dochód, czy to pośrednio, czy bezpośrednio. Chcąc osiągnąć ten cel ,warto zadbać o SEO.

SEO – tajemniczy termin, który powinien znać każdy bloger

podświetlana klawiaturaSEO (Search Engine Optimization) to zespół działań, procedur i elementów, które wchodzą w zakres działań, do których należy pozycjonowanie. Dzięki SEO uzyskuje się na blogu organiczny ruch. “Organiczny” jest tu słowem-kluczem – dzięki SEO naszego bloga będą odwiedzać przede wszystkim czytelnicy reprezentujący naszą pożądaną grupę docelową, jednak aby tak się stało, trzeba zadbać o ten aspekt bloga. 6 kroków objaśnionych poniżej z pewnością pomoże zwiększyć zainteresowanie blogiem i umożliwi jego pozycjonowanie.

Krok 1 – znalezienie najlepszych słów kluczowych

Przemyślane dobranie słów kluczowych jest jednym z fundamentów udanych działań SEO. To właśnie po nich bardzo często nasza grupa docelowa trafia na naszego bloga i to one między innymi bardzo wpływaja na pozycję naszej strony w przeglądarce. W celu doboru słów i fraz kluczowych można użyć zarówno narzędzi darmowych, jak i płatnych, wiele płatnych rozwiązań ma swoje uboższe wersje darmowe, które pomimo pewnych ograniczeń, nadal będą niezwykle użyteczne. Do najpopularniejszych darmowych rozwiązań należą narzędzia takie jak Google Trends, Keyword Tool czy Keyword Sh!tter.

Krok 2 – rozmieszczenie słów kluczowych

zębatkiBardzo ważne jest rozmieszczenie słów kluczowych, na co nie ma jednoznacznej recepty, zwłaszcza że algorytmy Google się zmieniają. Powszechnie przyjmuje się jednak, że musza one znajdować się w:

    • tytule
    • podtytułach
    • leadzie
    • na końcu tekstu w podsumowaniu
    • anchorach, czyli fragmentach wyróżnionych w tekście, pod którymi ukryty jest link
    • w meta opisach i meta tytułach

Krok 3 – optymalizacja ilustracji

Zdjęcia powinny zawierać opisy zarówno w nazwie pliku, jak i w ich opisie. Jest to aspekt SEO, o którym często się zapomina.

Krok 4 – linkowanie do źródeł

We wpisach powinny się pojawiać linki, które pełnią dwojaką funkcję. Po pierwsze są one przypisami XXI wieku – ich zadaniem jest podanie źródła, z którego zaczerpnęliśmy informacje, a ich brak wzbudzi nieufność odwiedzających. Poza tym, zamieszczając link do innej strony, być może pojawi się na niej link do naszej, a jest to bardzo ważny czynnik brany pod uwagę w awansie naszego bloga w hierarchii wyników wyszukiwania.

Krok 5 – Zadbanie o możliwość subskrypcji bloga

Czytelnicy bloga powinno od razu wiedzieć, kiedy pojawiają się na nim nowe wpisy. Dlatego trzeba zadbać o przyciski i pola, dzięki którym będą mogli oni subskrybować naszego bloga czy podać maila. Aby dopisać ich do listy subskrybentów.

Krok 6 – promocja bloga w mediach społecznościowych a SEO

Bardzo często ruch na bloga pozyskiwany jest z mediów społecznościowych, a portale tego typu znacznie wpływają na dobre wyniki działań SEO. Blogerzy powinni mieć więc profile związane ze swoimi blogami między innymi na Instagramie, Pintereście czy Twitterze. Ciężko jednak opanować taką ilość profili i dodawać te same wpisy i linki w wielu miejscach, a do tego każdy portal ma inne wymogi i charakterystykę. Dlatego powstały narzędzia pomagające w zarządzaniu mediami społecznościowymi, takie jak Buffer, HootSuite czy SocialPilot, a także popularne narzędzi CrowdFire.

Umożliwiają one umieszczanie postów w mediach społecznościowych z jednego panelu i umożliwiają olbrzymią oszczędność czasu. Dają też zaawansowane możliwości w zakresie planowania umieszczania wpisów z wyprzedzeniem – można więc wyjechać na urlop, a przygotowane uprzednio wpisy będą same się dodawać. Narzędzia te w podstawowych wersjach są darmowe. Za bardziej zaawansowane funkcje, w tym za analitykę i możliwość prowadzenia konwersacji z klientami, trzeba będzie zapłacić. Wielu osobom jednak wystarczą warianty darmowe.

SEO i pozycjonowanie przy trzymaniu się tych sześciu wytycznych staną się o niebo łatwiejsze. Należy też pamiętać, że przy próbach uzyskiwania organicznego ruchu na widoczne efekty trzeba zaczekać nawet do 6 miesięcy, jednak tak pozyskani odwiedzający zostaną najprawdopodobniej naszymi stałymi odbiorcami.